سخنی درباره‌ی وسوسه

همه ما ممکن است وسوسه شویم کاری انجام دهیم که می‌تواند برای روابط مخرب باشد: دروغ بگوییم، فریب دهیم، تسلیم شویم یا به همسر خود صدمه بزنیم. از دیدگاه ACT، هیچ چیز “اشتباه” یا “غیرطبیعی” در این مورد وجود ندارد. این تفکرات، احساسات و نیازها کاملاً طبیعی هستند.

سؤال آن است که همیشه کدام­یک عملی است. اگر روی این تفکرات و احساسات تمرکز کنید، در کوتاه مدت ممکن است باعث رضایت شما شوند اما آیا در بلند مدت نیز باعث تقویت و عمیق شدن رابطه می‏شوند؟

منبع: کتاب درمان پذیرش و تعهد با عشق
سفارش این کتاب

نمی‌توانید وسوسه نشوید اما می‌توانید انتخاب کنید چگونه به این احساسات پاسخ دهید. برای مثال ممکن است احساس کنید می‌توانید با کسی دیگر رابطه جنسی داشته باشید اما نباید آن را انجام دهید. می‌توانید افکار و احساسات خود را کنترل و آگاهانه عمل کنید. از حالت پاسخ خودکار به حالت آگاهانه تغییر کنید و پاها و دستان خود را تحت کنترل بگیرید.

سپس می‌توانید ارزش‌های خود را در مورد اعتماد، انصاف، یکپارچگی تنظیم کنید و عمل‌تان را بر پایه  این ارزش‌ها قرار دهید. اگر این کار را متناوباً انجام دهید، می‌توانید از نتایج مضاعف آن برخوردار شوید. نه تنها به شریک خود این امکان را می‌دهید که به شما اعتماد کند همچنین می‌توانید به خودتان اعتماد کنید، این یک موهبت بزرگ است. زندگی شما را در میلیون‌ها شیوه امتحان خواهد کرد و زمانی که با اطمینان به خود، عاقلانه پاسخ دهید، آن گاه از جانب خود خیال‌تان راحت خواهد بود.

این نوشته در روابط بین فردی و عاطفی, صفحه اصلی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.